Doorgaan naar content

Op werkdagen voor 16.00u besteld, vandaag verzonden.

Klantbeoordeling 4,9 ★★★★★ Google & Trustpilot
Zoeken Sluiten

Blog

De lessen die ik in het eerste jaar van mijn bedrijf heb geleerd

door Judith Joosten 12 Dec 2017

Dat creativiteit vermeerdert wanneer je het gebruikt wordt me inmiddels steeds duidelijker. Ik was weleens bang dat ik als shop stil zou komen staan, omdat ik geen ideeën heb voor nieuwe producten of blogs. In plaats daarvan heb ik nog heel veel ideetjes op de plank liggen maar heb ik nog geen tijd gehad om ze uit te voeren. Wat ik misschien niet zo had verwacht is: mijn bedrijf laten groeien vind ik één van de moeilijkste dingen. Met stilstaan ga je feitelijk achteruit maar je moet de vooruitgang ook bij kunnen houden. Bij elke stap horen vanzelf extra andere stappen. Zoals: door in nieuwe producten te investeren, zou de omzet ook weer iets moeten groeien. En ja: me talking money, want de financiële en zakelijke kant hoort ook gewoon bij een bedrijf.

Door goede zakelijke keuzes maken kan ik mijn bedrijf weer laten groeien. Daarom probeer ik elke dag bij te leren. Ik heb een aantal belangrijke lessen geleerd dit jaar en wil deze graag met je delen. Volgens mij leer je als ondernemer zoveel van jezelf omdat je steeds tegen je eigen fouten aan loopt. Je kan geen werk van je afschuiven omdat het je 'taak' niet is. Er is niemand die je verteld wat je moet doet, maar als je het niet doet komt het bij jou terug. Je hoeft voor deze lessen trouwens geen ondernemer te zijn, volgens mij zijn ze heel goed toe te passen in elke functie.

Details matter, maar impact en de grote lijn ook!
Volgens mij zit het in je karakter of je meer kijkt naar de grote lijn of dat je details kijkt. Ik ben heel snel gefocust op details en kan er veel tijd aan besteden dat alle details kloppen. Je blindstaren op details zal je helpen dingen te finetunen en een heel mooi merk neer te zetten. Maar volgens mij is het super belangrijk om naar de grote lijn en je doelen te kijken, wil je jouw bedrijf laten groeien.  Laatst las ik in de Glamour een interview over een girlboss die in haar keuzes heel vaak meeneemt: 'hoeveel impact gaat dit hebben'. Volgens mij is het belangrijk om dit in je achterhoofd te houden bij zowel je dagelijkse bezigheden als de plannen die je voor de lange termijn maakt.

Productiviteit
Ik ben altijd op zoek naar manieren om productiever en efficient aan het werk te zijn. Want ik ben chaotisch en heb een slechte concentratie, om het maar even negatief neer te zetten. Ik kan met werk echt zo van de hak op de tak springen dat ik geen idee meer heb waar ik eigenlijk mee was begonnen. Mijn productiviteit schiet omhoog als ik duidelijke en redelijke to-do lijst maak. Doe ik dat niet aan het begin van de week, of dag dan verval ik snel in mail bijwerken en andere losse taken die geen prioriteit of impact hebben.

Stilstaan bij de dingen die je bereikt
Je werkt elke dag heel hard om dingen te bereiken, dus het is ook leuk om er stil bij te staan als je iets bereikt. Anders gaan die bijzondere momentjes zo aan je voorbij. Hoe klein de dingen ook zijn, ze maken het verschil voor jouw bedrijf of functie. Een leverancier die je eindelijk heb gevonden, positieve reviews, een deadline die je ruim hebt gehaald of je lege email box. Gewoon even van genieten :).

Nog meer leren!
Als onderdeel van de 'Google generatie' maak ik elke dag wel een keer gebruik van deze fijne zoekmachine. Wie niet? Alleen al de zin: how to + ... brengt je een schat aan informatie. Daarom vind ik het excuus: 'ik weet niet hoe dat moet' altijd erg makkelijk. Haha, dat doe ik alleen met de openingstijden van het zwembad. Omdat ik anders andere excuusjes moet bedenken omdat ik écht weer eens zou moeten gaan sporten. Speaking of: misschien gewoon eens tijd om dat te gaan doen :p. Oké, ik kom weer terug bij het onderwerp. Natuurlijk kan je vastlopen, vooral als je keuzes moet maken of omdat het niet makkelijk te vinden is. Maar dan kan je altijd om raad vragen bij iemand: bijvoorbeeld via je eigen social media of in een Facebook groep. Ambitieuze meisjes, of The Confetti Collective zijn bijvoorbeeld leuke groepen.

Dit voelde als een heel andere blog dan ik normaal gesproken deel, ik probeer wat te expirimenteren met blogonderwerpen. Hopelijk kon je er wat van leren :). Vind je leuk om meer werkgerelateerde dingen te lezen? Let me know!

Liefs,
Judith

Vorige post
Volgende post
Iemand kocht recent een
[time] geleden, vanuit [location]

Bedankt voor je inschrijving!

Dit e-mailadres is al geregistreerd!

Shop de set

Kies opties

Recent bekeken

Bewerk opties
Algemene voorwaarden
this is just a warning
Login
winkelwagen
0 items